Reaaliaikaiset mittaristot tuovat datan näkyväksi ja auttavat päätöksenteossa

Johdatko tiedolla? Jos et, niin haluaisitko?

Kun data tehdään näkyväksi – selkeiksi graafeiksi – niin se alkaa jo alitajuntaisesti ohjaamaan päätöksiä oikeaan suuntaan. Ensimmäinen vaihe on päättää mihin suuntaan halutaan mennä. Sitten mitataan missä ollaan menossa. Kolmantena, ehkäpä tärkeimpänä, vaiheena on mitata niitä tekijöitä ja osatekijöitä, jotka vaikuttavat tähän isompaan tavoitemittariin. Näin voidaan löytää korrelaatioita ja tehdä oikeita päätelmiä ja päätöksiä tavoitteiden saavuttamiseksi.

Tiedon yhdistäminen eri lähteistä auttaa löytämään asiayhteyksiä

Toteutamme asiakkaillemme ja käytämme myös omassa johtamisessamme Klipfolio pilvipalvelulla tehtyjä mittaristoja. Sillä voi näppärästi yhdistää tietoja eri lähteistä samaan mittariin.

Otin tähän artikkeliin esimerkiksi yhden oman työkalupakkimme mittarin, johon on tuotu tietona sivustomme pipechimp.com sivukävijämäärät Google Analyticsistä, sekä Pipechimp -pilvipalvelumme käyttäjärekisteröinnit.

Ensin ajattelin, että se on huono esimerkki mittarista, mutta tarkemmin mietittyäni totesin, että se onkin aivan loistava esimerkki datan visualisoinnin voimasta. Maalaisjärjellä ajateltuna nimittäin luulisi, että rekisteröityneiden käyttäjien määrä olisi suoraan verrannollinen sivulla käyneiden ihmisten määrään, koska juuri tuolta sivustoltahan palveluun rekisteröidytään. Eli jos ja kun tavoitteena on käyttäjämäärän kasvattaminen, niin ei muuta kuin mainostamalla pokaa sivuille, niin kyllä ne käyttäjämäärätkin siitä sitten kasvavat.

Graafista kuitenkin huomataan, että jonkinlainen korrellaatio kävijämäärän ja rekisteröityneiden välillä on, mutta ei suoraa yhteyttä. Selitys piilee siis jossain syvemmällä, mutta se jääköön liikesalaisuuden piiriin. Toimikoon tämä kuitenkin esimerkkinä siitä, että tarkemman tiedon turvin emme syydä rahaa markkinointiin oletusten varassa, vaan osaamme kohdentaa toimenpiteemme paremmin.

Mittaristot räätälöidään yrityskohtaisesti

Tämä on vain yksi esimerkki mittaristosta. Yrityskohtaisesti tietoa mittareihin voidaan tuoda esimerkiksi toiminnanohjaus-, tuotannonohjaus-, talous- ja CRM-järjestelmistä. Täältä voit lukea esimerkin siitä, miten asiakkaamme Vanajanlinna johtaa markkinointiaan ja myyntiään varaustilanteen perusteella.

Nykyjohtajalla mittarit kulkevat taskussa

Paperiraportit ovat niin 90-lukua. Minulla ja asiakkaillamme reaaliaikaiset mittarit kulkevat taskussa älypuhelimessa. Vilkaisen mittarimme kahvin lomassa siinä missä SOME-tilinikin ja uutiset. Näin pysyn koko ajan kartalla siitä, missä mennään. Samoin pysyy koko muukin henkilöstömme. Emme tarvitse palavereita raporttien läpikäymiseen ja yhteisen tilannekuvan muodostamiseen, vaan voimme mennä suoraan asiaan silloin, kun siihen on tarvetta.

Haluatko sinäkin mittarit taskuusi?

Otathan yhteyttä, niin jutellaan lisää.