SUORITUSKYKYOPTIMOINTI
WordPress-sivuston suorituskykyoptimointi
Verkkosivuston merkitys nykyaikaisessa myyntiprosessissa kasvaa jatkuvasti, sillä jo yli 70% B2B-ostajista aloittaa hankintaprosessinsa geneerisellä haulla. He ovat ohittaneet ostoprosessinsa puolivälin ennen kuin ottavat yhteyttä potentiaalisiin toimittajiin. Tässä pelissä tökkivillä verkkosivuilla jää sivustakatsojan rooliin, kun kilpailijat vie kaupat.
Sivuston huono suorituskyky vaikuttaa suoraan välittömään poistumiseen sekä sivuston konversioon, eli sivuston kykyyn tuottaa myynnille liidejä tai suoraan verkkokaupasta kauppaa.
Vaivalla ja isolla rahalla sivustolle hankitut kävijät eivät malta pysyä sivulla, vaan vaihtavat kilpailijan paremmin toimiville sivuille tutustumaan heidän tuottamaansa sisältöän ja palveluihin. Tämä puolestaan vaikuttaa hakukoneiden arvioissa ns. laskeutumissivuston käyttökokemukseen negatiivisesti, jolloin sijoitus hakukoneessa ja maksetun mainonnan hinta nousevat. Noidankehä on valmis.
Google otti käyttöön sivun suorituskyvyn mittauskriteereissään syksyllä 2018 ja sen merkitys on jatkuvasti kasvanut. Edelliset suuret hyppäykset tapahtui toukokuussa 2020 ja lokakuussa 2021. Erityisesti mobilisuorituskyvyn painoarvo kasvaa koko ajan, mikä onkin ymmärrettävää. Jo yli puolet hauista tehdään hitaammilla mobiiliyhteyksillä ja -laitteilla. Lisäksi ostoaikeissa olevista jopa 90% vierailee potentiaalisen toimittajan sivuilla mobiililaitteella jossain ostoprosessin vaiheessa.
Onkin perusteltua väittää, että sivuston suorituskyky tulee olla kunnossa, ettei hakukoneoptimointiin (SEO), maksettuun hakukonenäkyvyyteen (SEM) ja sisältömarkkinointiin käytetyt panokset valu hukkaan, menetetyistä myyntimahdollisuuksista puhumattakaan.
Oma ja kilpailijoiden suorituskyky on helppoa testata Googlen ilmaisella PageSpeed Insights -verkkosivulla